Vecka 35

Vecka 35

Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt och väger ca 2600 gram.
Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme.


Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. 
Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen.


Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen.

Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern och tvillingar är ännu mer trångbodda.

Här kan man se en 4d-film...ballball!
http://www.barntotal.se/graviditetskalender/graviditetskalender/gravid_vecka_35/
________________

Så...
Det är fruktansvärt trångt i magen nu. Allra helst revbenen på högersidan ligger risigt till.
Det trycker här och där och jag känner av hur allt liksom håller på och luckras upp...eller hur jag nu ska beskriva det.
Är ganska less på att vara gravid nu... bebben skulle gärna kunna få komma två veckor tidigare typ...
Hicka har plutten minst en gång om dagen nu...det tickar på med jämna mellanrum...ganska mysko...
Och jag tror jag har en fot bakom revbenen. Känns inte så värst skönt.
Sura uppstötningar, jo jag tackar ja...
Trött och svullen.
Fötterna såg ut som meloner idag.

Idag har det vart en dålig dag.
Jag har vart så arg och sur. Stör mig på allt och alla!
Vet inte varför och det gör det hela ännu mer frustrerande!
Har inte vart så där tokvarmt ute idag men jag svettas som en jävla åsna.
Åsså får vi massa skiträkningar också...blir sååå less!





Varsågod och skriv så fingrarna blöder!

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0