Vecka 23

Ditt barn är ca 20 cm långt mellan huvud och stjärt och vikten omkring 600g. För varje dag som går ser kroppen mer proportionerlig ut. Barnet börjar se ut som en fullgången bebis, men fortfarande kan man urskilja skelett och organ genom huden.

Innerörats ben har hårdnat och då hörseln blivit skarpare kan barnet särskilja olika ljud, såväl inifrån som utanför din kropp. Tänk dig hur bullrig din kropp är. Magen bubblar, hjärtat bankar och blodet forsar. Ditt barn kommer att känna igen din röst på tonläge och rytm när det föds.

Nu kanske du börjar känna av sammandragningar (förvärkar). De uppkommer när livmodern drar ihop sig och magen blir hård som sten. Om sammandragningarna kommer för ofta är det ett tecken på att du stressar för mycket. Softa då ner lite grann och njut istället av din graviditet. När du stressar frigörs hormon i ditt blod som sedan överförs till barnet. Om din puls går upp, så går barnets puls också upp. Försök att lugna barnet genom att lugna dig själv. Ta dig tid att slappna av. Glömmer du lätt tider och saker? Då är det graviditetshormonet som spelar dig ett spratt.

Din mage blir större och desto mer påverkar den din matsmältning.
När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och du blir kissnödig oftare. I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes.

__________

På mornarna är det en väldans fart i magen.
H*n sparkade runt runt i cirklar i morse. Kändes och syndes lite svagt utanpå magen också.
Men så fort man sätter dit handen så slutar det.
Är lite jäkligt...jag vill ju att Tommie ska känna det jag känner.
Men senare i graviditeten kan man ju se knytnävar sticka ut så då får han väl se då rå!
Men det är mysigt :)

Tänkte informera om mitt hemska humör också..
Idag har jag verkligen vart skum.
Det kan ju vara hormonerna som är i gungning eller så är det Tommie som är extra jävlig.
Förmodligen det förstnämnda...men allt han säger är FEL FEL FEL kan jag få be och tala om!
Jag har vart så fruktansvärt arg, sur, ledsen och sen helt plötsligt har jag bara asgarvat...
Jag kunde inte sluta skratta när jag såg Tommies nya körkort. På bilden finns det bara ett huvud utan kropp!
Haha, han hade vit tröja på sig så det ser skitroligt ut...
Men det är väldigt tröttsamt att vara på de viset...det tycker nog min Timmey också.
Men idag har det vart extremt.
Jag har skrikit, smällt i dörrar, legat och slagit sängen gul och blå. Fy fan va jobbigt...
Arg som ett bi. Stackars bebisen läre tro mammsen är galen...
Hmm nåväl...hoppas det går över nån gång...
Man blir ju helt slut i kroppen av att vara på de viset...

Varsågod och skriv så fingrarna blöder!
Madde

Men Malle då =) vad jag skrattade när jag läste om hur det var ett huvud utan kropp på stackars Tommies körkort :D

2008-03-29 22:52:03

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0