Vecka 39

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med. Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen.

Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen. I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser.

Din bebis ökar nu sin vikt med ca 28 g per dag. Den borde väga mellan 3,5 och 3,7 kg och vara mellan 48 och 50 cm lång. Hjärtat och levern laddar upp med näring som bebisen kan använda framförallt vid syrebrist under förlossningen. Men även som en reservdepå de första dygnen innan den riktiga modersmjölken kommit igång. Nu förbereder sig bebisen för ett riktigt marathon, ni ska klara detta tillsammans så försök att hjälpa till så mycket du kan.

______________

Först och främst kan jag informera att jag var till mvc idag igen.
Blodvärdet var bra så jag kan minska på tablettintaget!
Bebbens hjärtljud var på 125...det svänger verkligen från gång till gång.
Sf-mått tror jag var på 36.
Blodtrycket var fint!
Och nu var bebis fixerad :D
(Fixering innebär att bebisens huvud sjunker djupt ner i bäckenet och blir fixerat (”fastnar”)
Gjorde en graviditetssammanfattning och skrev upp önskemål inför förlossningen.
Jag frågade bm om hur stor hon trodde bebben skulle bli...
Hon sa bara att hon inte trodde den skulle bli liten iaf...för det var bebis i hela magen sa hon...haha...
Jag tippar på ett komma över fyra kg iaf...

Har en hemsk foglossning...visst, jag kan gå och röra mig, men det är fan inte skönt.
Är en känsla som är så svår att beskriva, känns bara som allt ska lossna.
Har blivit ett ordentligt tryck neråt nu, inte så konstigt när bebbens huvud är så långt ner iofs...
Jag är en väldigt het människa... går inte att få ner kroppsvärmen i första taget.
Äter mycket skit som vanligt, men det får inte plats så värst mycket. Om jag äter mycket kan jag knappt andas sen.
Vaknar 100 ggr/natt av diverse grejer...så det blir gärna mycket sovande på dagen också.
Annars tumlar plutten omkring där inne och ibland kan man nästan nypa tag i en fossing som sticker ut :D

Även fast det mesta känns ganska jobbigt och slitsamt och trångt så kommer jag sakna min kära mage sen!
Och jag har gått och väntat så länge nu så det känns så overkligt att det snart kommer en plutt som bara är våran!
Känns som jag kommer gå och vara gravid hela livet...
Jag kommer nog bli ganska chockad när värkarna väl sätter i gång... tror inte man kan förbereda sig alls på nåt sånt.
Alla frågar också om jag är nervös inför förlossningen, men näe inte så farligt, jag har ju aldrig gjort detta förr, så jag vet ju inte hur ont det kommer göra...så det är ju tur..men jag kommer säkert komma till ett stadium sen när jag ligger där och vrålar, att det kanske inte var nån bra ide´de där...haha..
Nä jag längtar så mycket efter att få träffa bäsen nu!

Tävling då?
När ploppar bebben ut? När blir det födelsedagskalas i framtiden?
Den som vinner får...nåt fint?!
Bring it on!

(får se vilka enstaka som läser detta då..)
Good luck :D



Varsågod och skriv så fingrarna blöder!
Linda

Jag tippar på 4:e augusti:) Ska bli kul att äntligen ses till veckan!!

2008-07-17 22:19:48
URL: http://lindanordquist.blogg.se/
Malle

Jag tänkte faktiskt 4/8 jag med, samma datum jag fick körkort också...hehe men vi får se :D

2008-07-17 22:46:35
Lajje

Lördag den 26e eller onsdag den 30e!



Vad vinner jag? Hoppas det är paj.. jag gillar paj.

2008-07-18 00:31:58
Madde

nej men fan det blir ju nu snart ju! säkert den här veckan som kommer..varför då inte på 'Madeleine-dagen' den 22:a? ;D

2008-07-18 02:36:39
URL: http://cochise.blogg.se/
Elin

29/7 tippar jag på, jag vill FYI också ha paj, gärna med marsansås.

2008-07-18 08:31:41
jennica

31/7 eller 1/8! Lycka till!

2008-07-18 15:27:13
URL: http://jennica.bloggagratis.se
mandis

2 augusti! :)

2008-07-19 20:20:59
mandis

WOOOHO, LAAAJJE VANN ;D

2008-07-30 09:43:12
Lajje

Wah! Nu fuskade ju jag och skrev 2 datum, men jag och Elin kanske kan dela då :>



Hur som helst, gratulerar och hoppas allt är bra!

2008-07-30 17:00:33
URL: http://limpish.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0