Föräldrautbildningen...

Idag var vi på första föräldrautbildnings-dagen...eller förlossningsförberedelsen...eller vad man nu vill kalla det.
Vi var bara tre par, kom ett fjärde en timme försent också...
Men hur som helst.
Ann-christine hette hon som höll i det hela. En rolig tjej/kvinna/dam.

Vi började med att presentera oss och berätta hur graviditeten hade vart so far.
Sen berättade A-C om allt möjligt hon skulle ta upp under dom 4 gånger vi skulle träffas.
Dom frågade också hur mycket man förberett där hemma. Ett par hade ALLT färdigt med barnvagn, spjälsäng, kläder, mm.
Åsså vi då...ingenting..en tröja har vi köpt sa Tommie...haha..det kommer man långt med :P
Nä vi läre väl sätta i gång och kolla oss omkring efter vissa saker...

Men sen kom det! Profylaxandningen som faktiskt blev lika pinsam som jag föreställt mig.
Vi fick sitta i sackosäckar och andas. In genom näsan och ut genom munnen.
Fanns 3 olika faser i andningen, och det ska man träna på hemma 10 min/dag. Hehe...
Jag kunde inte hålla mig för skratt...underläppen skulle slappna av och darra till lite, så skulle Tommie hålla koll så jag gjorde rätt. Kändes ganska silly.

Hade också en avslappningsövning till en cd med massa sköna ljud, så pratade A-C medans, att man skulle föreställa sig en luftballong på en äng, osv, men det enda jag såg på ängen var en naken Tommie som skuttade omkring i gräset...Sååå jobbigt när man börjar tänka fula tankar och man absolut inte ska skratta.
Blev lite småjobbigt där ett tag...inte så värst avslappnande att se honom hoppa omkring...

Men tycker det var ganska roligt ändå, och man kommer nog lära sig litegrann.
Känns som man inte kan förbereda sig för mycket så vi fortsätter nog =)

Träffade BM efteråt och tog dom vanliga proverna.

Gått upp 4 kg till sen sist jag var där.

Blodtryck: 113/60...(bra)
Hb: 111

Även fast jag käkat en järntablett om dagen sen sist jag var där har blodvärdet gått neråt.
Så nu ska jag ta två om dagen.
Hb låg på 131 vid inskrivningen så det är lite skillnad...
Klart man är trött...

Sf-måttet: 28 cm...magmåttet följde kurvan som linus på linjen sa hon :D
Hjärtslagen hos bebis låg på 142.

Ska dit igen om 3 veckor!

När vi kom hem låg ett brev från försäkringskassan på golvet.
Slet upp det och det stod följande:

Fk har beslutat att du får hel havandeskapspenning för tiden 2 juni - 19 juli 2008.

TJOHOOOOOO va skönt att veta att man kan gå hem sen när som helst sen om man behöver...
Och det kommer jag säkerligen behöva!
Enorm lättnad!

Resten av dagen har jag suttit och njutit i solen i söderrå så nu är jag alldeles röd!

Trevlig helg allesammans :)




Varsågod och skriv så fingrarna blöder!
Elin

HAHA Tommie naken på en äng, samma sak som en ballong? MEN vad skönt med havandeskapspenningen!

2008-05-09 21:04:31

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0