Vecka 30

Vecka 30

Här nedan ser du exakt var i din graviditet du befinner dig nu.
En lunarmånad är 28 dagar, dvs 4 veckor, den tid det tar för månens cykel.

Dagens datum är 2008-05-15
Du har gått 204 fulla dagar (av 280).

Du är i
tredje trimestern (av tre)
Du är i
7:e månaden (av 9 - kalendermånader)
Du är i
8:e gravmånaden (av 10 - lunarmånader)
Du är i
30:e veckan (av 40)
Du är i
v29+1 (av 40+0)

Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Passa på att börja lagra kolhydrater inför förlossningen. Ät rätt, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.
Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig.
Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn.

Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet.
Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem. 
___________________

Shit, vecka 30 liksom...det är ganska mycket...
Börjar bli lite smått nervös nu...
Har kollat på barnmorskorna på tv:n och det gör inte saken bättre...det ser väldigt läskigt ut.
Fast efteråt verkar det vara helt underbart. Sitter och bölar som en tok...
Humöret går väl fortfarande upp och ner i perioder.
En dag hade dom höjt bensinpriset förjävla mycket och jag hade nästan tom tank. Det förstörde hela dagen.
Jag blev helt förstörd och dampade ur i bilen. Vägrade tanka gjorde jag också.
Kändes som höjningen var riktad enbart mot mig!
Som tur var sänkte dom lite dagen efter.
Sen får ju Tommie ta smällarna, och det jobbiga är att han ska vara så förstående, och så säger han att det är bara hormonerna älskling, och då blir jag ännu mer förbannad.

På nätterna ligger jag och har andnöd typ...usch känns som jag kvävs.
Är täppt i näsan och allt trycker på. Får lite panik ibland...
Toktrött blir jag oftast kl 19.00 på kvällen. Alltid. Och hur smart är det att lägga sig då rå?
Ska käka blodpudding idag och pressa upp blodvärdet, tyvärr får man ju inte dricka mjölk till. Det som är så gott... =/
Tommie är ute och kör till i natt så jag är helt solo nu...lite trist...
Är fortfarande osäker på när jag ska gå hem och vara ledig. Svårt de där...

Nä men nu skriver jag alldeles för mycket... it ends here.


Varsågod och skriv så fingrarna blöder!
Madde

Skriv så mycket du vill, det är roligt att höra om dina dampanfall och hur du har det och hur det går för er =)
Men tänk vad fort det har gått! längtar till att få träffa den lille :)

2008-05-15 19:52:54
URL: http://cochise.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0